Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
KVALITY
A1/2018
Vydání: 1.
Platnost od: 2.7. 2018
Výtisk číslo: 1

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
Vypracoval:
Ing. Jaroslav Martan
Dne: 1.6.2018
představitel systému managementu kvality
Přezkoumal a schválil:
Jaroslav Martan
Dne: 1.6.2018
Statutární ředitel
Dokument, včetně příloh, je duševním vlastnictvím společnosti AGMA,a.s.,
Kopírování, opisování či předávání třetím osobám lze provádět pouze se souhlasem
Statutárního ředitele.
Cíle a významné změny novelizace 2015
. udržení významu a hodnot pro podniky a jejich klienty
. větší kompatibilita s ostatními normami systémů řízení
. vyšší provázanost na všeobecný systém řízení firmy a vyšší praktické
využití
. zavedení systému řízení rizik
. reflexe skutečnosti, že stále více aktivit se přesunuje z oblasti výroby do
oblasti poskytování služeb
. reagovat na stále rychlejší změny tržního prostředí a reakce na trhem
požadované inovace
. propojení s marketingem firmy, tedy schopnosti ještě lépe uspokojovat
zákazníky
. zvýšení flexibilitu v používání řídící dokumentace včetně nejmodernějších
softwarových a audiovizuálních moderních metod
. zajištění stability normy na další období 10 let

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
PŘEHLED REVIZÍ
Číslo revize:
Výsledek revize:
Datum:
Revidoval:
Podpis:
Číslo revize:
Výsledek revize:
Datum:
Revidoval:
Podpis:
Číslo revize:
Výsledek revize:
Datum:
Revidoval:
Podpis:
Číslo revize:
Výsledek revize:
Datum:
Revidoval:
Podpis:
Číslo revize:
Výsledek revize:
Datum:
Revidoval:
Podpis:
Číslo revize:
Výsledek revize:
Datum:
Revidoval:
Podpis:

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
REGISTR ZMĚN
Změna č.:
Předmět změny:
Kapitola:
Strana:
Jméno, funkce
Datum
Podpis
Vypracoval:
Přezkoumal:
Schválil:
Změna č.:
Předmět změny:
Kapitola:
Strana:
Jméno, funkce
Datum
Podpis
Vypracoval:
Přezkoumal:
Schválil:
Změna č.:
Předmět změny:
Kapitola:
Strana:
Jméno, funkce
Datum
Podpis
Vypracoval:
Přezkoumal:
Schválil:
Změna č.:
Předmět změny:
Kapitola:
Strana:
Jméno, funkce
Datum
Podpis
Vypracoval:
Přezkoumal:
Schválil:
Změna č.:
Předmět změny:
Kapitola:
Strana:
Jméno, funkce
Datum
Podpis
Vypracoval:
Přezkoumal:
Schválil:

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
OBSAH
1. PŘEDMĚT NORMY
7
2. CITOVANÉ DOKUMENTY
7
3. TERMÍNY A DEFINICE
7
4. KONTEXT ORGANIZACE
7
4.1
P OROZUMĚNÍ ORGANIZACI A JEJÍMU KONTEXTU
7
4.2
P OROZUMĚNÍ POTŘEBÁM A OČEKÁVÁNÍM ZAINTERESOVANÝCH STRAN
9
4.3
U RČENÍ ROZSAHU SYSTÉMU MANAGEMENTU KVALITY
9
4.4
S YSTÉM MANAGEMENTU KVALITY A JEHO PROCESY
10
5. VEDENÍ (LEADERSHIP)
11
5.1
V EDENÍ ( LEADERSHIP ) A ZÁVAZEK
11
5.1.1 Obecně
11
5.1.2 Zaměření na zákazníka
12
5.2
P OLITIKA
12
5.2.1 Vytvoření politiky kvality
12
5.2.2 Komunikování politiky kvality
13
5.3
R OLE , ODPOVĚDNOSTI A PRAVOMOCI V RÁMCI ORGANIZACE
13
6. PLÁNOVÁNÍ
14
6.1
O PATŘENÍ PRO ŘEŠENÍ RIZIK A PŘÍLEŽITOSTÍ
14
6.2
C ÍLE KVALITY A PLÁNOVÁNÍ JEJICH DOSAŽENÍ
14
6.3
P LÁNOVÁNÍ ZMĚN
14
7. PODPORA
15
7.1
Z DROJE
15
7.1.1 Obecně
15
7.1.2 Lidé
15
7.1.3 Infrastruktura
16
7.1.4 Prostředí pro fungování procesů
16
7.1.5 Zdroje pro monitorování a měření
17
7.1.6 Znalosti organizace
17
7.2
K OMPETENCE
17
7.3
P OVĚDOMÍ
18
7.4
K OMUNIKACE
18
7.5
D OKUMENTOVANÉ INFORMACE
19
7.5.1 Obecně
19
7.5.2 Vytváření a aktualizace dokumentovaných informací
19
7.5.3 Řízení dokumentovaných informací
20
8. PROVOZ
20
8.1
P LÁNOVÁNÍ A ŘÍZENÍ PROVOZU
20
8.2
P OŽADAVKY NA PRODUKTY A SLUŽBY
21
8.2.1 Komunikace se zákazníky
21

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
8.2.2 Určování požadavků na produkty a služby
21
8.2.3 Přezkoumání požadavků na produkty a služby
21
8.2.4 Změny požadavků na produkty a služby
22
8.3
N ÁVRH A VÝVOJ PRODUKTŮ A SLUŽEB
22
8.3.1 Obecně
22
8.4
Ř ÍZENÍ EXTERNĚ POSKYTOVANÝCH PROCESŮ , PRODUKTŮ A SLUŽEB
22
8.4.1 Obecně
22
8.4.2 Typ a rozsah řízení
23
8.4.3 Informace pro externí poskytovatele
23
8.5
V ÝROBA A POSKYTOVÁNÍ SLUŽEB
23
8.5.1 Řízení výroby a poskytování služeb
23
8.5.2 Identifikace a sledovatelnost
24
8.5.3 Majetek zákazníků nebo externích poskytovatelů
24
8.5.4 Ochrana
24
8.5.5 Činnosti pro dodání
24
8.6
Ř ÍZENÍ NESHODNÝCH VÝSTUPŮ
25
9. HODNOCENÍ VÝKONNOSTI
25
9.1
M ONITOROVÁNÍ , MĚŘENÍ , ANALÝZA A VYHODNOCOVÁNÍ
25
9.1.1 Obecně
25
9.1.2 Spokojenost zákazníka
26
9.1.3 Analýza a hodnocení
26
9.2
I NTERNÍ AUDIT
26
9.3
P ŘEZKOUMÁNÍ SYSTÉMU MANAGEMENTU
27
9.3.1 Obecně
27
9.3.2 Vstupy pro přezkoumání systému managementu
27
9.3.3 Výstupy z přezkoumání systému managementu
27
10.
ZLEPŠOVÁNÍ
28
10.1 O BECNĚ
28
10.2 N ESHODA A NÁPRAVNÉ OPATŘENÍ
28
10.3 N EUSTÁLÉ ZLEPŠOVÁNÍ
28
11.
PŘÍLOHY
29

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
1. PŘEDMĚT NORMY
Příručka integrovaného systému managementu je hlavním dokumentem systému ma-
nagementu kvality (SMK) a jeho cílem je specifikovat systém managementu kvality spo-
lečnosti AGMA,a.s. Tato příručka odkazuje na všechny dokumentované postupy a směrnice,
vytvořené pro integrovaný systém managementu nebo odkazy na tyto postupy a podává
přehled všech procesů systému a popisuje jejich vzájemné působení. Účelem této příručky je
dále I zvyšování spokojenosti zákazníka efektivním aplikováním tohoto systému, včetně pro-
cesu k jeho zlepšování, a prokazováním shody s požadavky zákazníka a s příslušnými po-
žadavky zákonů, předpisů a technických norem.
2. CITOVANÉ DOKUMENTY
ČSN EN ISO 9001:2016 - Systémy managementu kvality - Požadavky
ČSN EN ISO 9000:2016 - Systémy managementu kvality - Základní principy a slovník
3. TERMÍNY A DEFINICE
Pro příručku kvality platí definice uvedené v ČSN EN ISO 9000:2015 Systémy ma-
nagementu kvality. Základní principy a slovník
ČSN
Česká technická norma
PD
projektová dokumentace
DP
dokumentovaný postup
SP
směrnice pro proces
PQMS
příručka systému managementu kvality
TP
technologická pravidla
organizační řád
PŘQMS
představitel systému managementu kvality
QMS
systém managementu kvality
4. KONTEXT ORGANIZACE
4.1 Porozumění organizaci a jejímu kontextu
Společnost AGMA,a.s. vznikla v roce 1997. Její základ zpočátku tvořili převážně
pracovníci bývalého podniku CKD Slévárna a.s.. Postupně byl kolektiv společnosti v
následujících letech výrazně doplněn o kvalifikované pracovníky jak ve sféře řídící tak vý-
robní. Společnost se snaží o zvyšování kvality, efektivnosti práce a spokojenosti zákazníka.
Společnost AGMA a.s. se zabývá slévárenskou čínností v oblasti neželezných kovů.

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
Název organizace:
AGMA,a.s.
Sídlo:
Praha 9,Kolbenova 159/5
IČ:
25140248
Právní forma:
akciová společnost
Statutární orgán:
Statutární ředitel
Identifikace interních a externích aspektů
Zainteresované
Inter-
Aspekty
Význam
strany
ní/Exter
(1 - 10)
Akcionáři
Interní
Ochota investovat zisk do rozvoje firmy a ná-
6
kupu nových technologií
Koncoví zákazníci
Externí
Snazší komunikace při vyjasňování požadavků
10
a očekávání zákazníků. Pro společnost větší
nároky na plnění termínů dodávek.
Zprostředkovatelé
Externí
Díky zprostředkovateli horší možnosti ve vyjas-
6
ňování skutečných požadavků finálních zákaz-
níků.
Konkurence
Externí
2 významní konkurenti, naše společnost má
8
odpovídající technické vybavení a personální
obsazení, díky kterému jsme schopni
provádět práce kvalitněji, bezpečněji, s větší
produktivitou a nižší cenou.
Externí dodavatelé
Externí
Pro zásobování dodavatelé s omezenou
9
kapacitou. Riziko přerušení dodávek a
nedodržení dohodnutých termínů.
Dostupnost mate-
Externí
Určitý druh materiálu je nutno objednávat
4
riálu
v dostatečném předstihu z důvodu držení poho-
tovosti.
Legislativa
Externí
Dodržování platných technických norem a
8
technologických předpisů používaných při vý-
robě a službách.
Dostupnost nových
Externí
Z důvodu velkého nedostatku kvalifikovaných
6
zaměstnanců
pracovníků, obtížné nabírání nových zaměst-
nanců. Zvýšení časové náročnosti pro zaměst-
nance společnosti a efektivity jejich práce.
Znalosti a doved-
Interní/
Nedostatek absolventů a zaměstnanců
7

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
nosti zaměstnanců
Externí
s technickými znalostmi a požadovanou odbor-
nou způsobilostí. Zvýšené náklady na interní
vzdělávání, delší doba adaptačního procesu,
větší riziko způsobené lidským faktorem.
Stroje a vybavení
Interní
Požadavky na technické a strojní vybavení
7
společnosti dle požadavků zákazníka,
s tím spojené vysoké výdaje na jejich nákup a
následnou údržbu.
Finanční zajištění
Externí
Dostupnost půjček pro investice a rozvoj.
3
ze strany bank
4.2 Porozumění potřebám a očekáváním zainteresovaných stran
Zainteresované strany, které jsou relevantní pro systém managementu kvality:
zákazníci (koncoví I zprostředkovatelé),
externí dodavatelé (dodavatelé prací, materiálů, servisních služeb.
zaměstnanci,
majitelé (akcionáři),
státní správa (Městské úřady),
správci inženýrských sítí a technické infrastruktury.
Požadavky těchto zainteresovaných stran, které jsou relevantní pro systém managementu
kvality:
Zákazníci - zhotovení díla za předem určených požadavků na kvalitu, termín dokon-
čení díla a jeho cenu.
Externí dodavatelé - v dostatečném předstihu informovat dodavatele o předmětu dí-
la/ dodávky, ceně za provedení díla a termínu jeho dokončení.
Zaměstnanci - jasně definovaná pracovní náplň, odpovídající finanční ohodnocení,
jistota pracovního poměru.
Majitelé - prosperita společnosti, pevná pozice na trhu, zlepšování kvality práce, stálý
kolektiv kvalifikovaných pracovníků.
Státní správa - dodržování požadovaných podmínek.
Správci inženýrských sítí a technické infrastruktury - dodržení podmínek dotčených
správců sítí a technické infrastruktury.
4.3 Určení rozsahu systému managementu kvality
Předmětem činnosti společnosti je výroba odlitků z neželezných kovů.Pro tento předmět
byl zaveden system managementu kvality,který je popsán příručkou QMS.Příručka QMS je
platná pro všechny úseky společnosti. Za zpracování, připomínkování, změnové řízení a
udržování odpovídá PŘQMS, ten také určuje účastníky připomínkového řízení a zajišťuje
schvalování jednotlivých kapitol. Za přezkoumání a schválení příručky od-

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
povídá PŘQMS. Za vytvoření a aktualizaci příručky QMS ve společnosti odpovídá PŘQMS.
Příručka QMS v tištěné podobě je uložena u správce dokumentace.
Příručka systému managementu kvality se vztahuje na všechny prováděné činnosti ve
společnosti AGMA a.s
Varianty PQMS:
podléhající změnám - řízený dokument
Je to výtisk č. 1 v papírové podobě uložený u správce dokumentace (vlastník procesu
řízení dokumentů). Dále výtisk č. 0 uložen v elektronické podobě na síti. Případné další
výtisky dle rozdělovníku budou označeny „ŘÍZENÁ DOKUMENTACE“.
nepodléhající změnám - neřízený dokument
Tyto výtisky jsou označeny nápisem „NEŘÍZENÁ DOKUMENTACE“ a nepodléhají
změnovému řízení. Jsou určeny pro informaci zákazníkům I pracovníkům společnosti.
Změnám podléhají pouze řízené výtisky. Požadavky na změny předávají písemně
nebo ústně uživatelé příručky PŘQMS.
Změna příručky je vždy nutná po zásadní změně ve společnosti. Zpracování, pře-
zkoumání a schválení změn (změnové řízení) je obdobné, jako tvorba příručky.
Výtisky příručky jsou výhradním vlastnictvím společnosti. Nesmí být kopírovány nebo distri-
buovány bez předchozího souhlasu PŘQMS.
Originál příručky je uložen u správce dokumentace. Všechny kapitoly normy ČSN EN
ISO 9001:2015 jsou popsány v PQMS.
Systémy QMS ve společnosti jsou vybudovány a popsány v souladu s požadavky
ČSN EN ISO 9001:2015.
. Názvy jednotlivých kapitol v PQMS a navazující dokumentace (dokumentované postupy a
směrnice) odpovídají požadavkům ČSN EN ISO 9001:2015.
Vybudovaný systém QMS obsahuje postupy pro zajišťování kvality ve všech činnostech
společnosti, jednoznačně stanovuje odpovědnosti za kvalitu všech prací, vymezuje pra-
vomoci v celém procesu činnosti společnosti. Systém umožňuje pružně reagovat na potřeby
zákazníků, nést odpovědnost za svá rozhodnutí. Zvyšuje konkurenceschopnost společnosti,
dbá na dodržování technických norem a předpisů, zvažuje a vyhodnocuje rizika a příležitosti.
V neposlední řadě monitoruje spokojenost zákazníka a zájem o opakovanou spolupráci.
Systém managementu kvality tedy především zajišťuje:
dodržování všech požadavků na kvalitu v každém procesu souvisejícím s činností
společnosti,
určení vzájemného působení a posloupností procesů vedoucí k uspokojení potřeb
zákazníků či zainteresovaných stran a metody pro zajištění řízení těchto procesů viz.
Příloha č. 1 Procesní model společnosti a č. 2 Registr procesů QMS,
analýzu rizik a příležitostí,

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
minimální možnost vzniku chyby při všech činnostech společnosti,
možnost soustavně prověřovat účinnost opatření zajišťujících kvalitu, udržovat jeho
aktuálnost a snahu o neustálé zlepšování.
V případě, že je některý z procesů nebo pod procesů zajišťován externě, musí být sta-
novena osoba nebo úsek společnosti odpovídající za kontrolu těchto procesů a komunikaci s
příslušnou externí stranou.
V případě, že proces nesplňuje podmínky správného fungování, tzn. Vznikají systémo-
vé neshody, vlastník procesu může po domluvě s PŘQMS zorganizovat neplánovaný interní
audit, zaměřený na všechny znaky procesu tj. Vstupy do procesu, výstupy z procesu,
činnosti prováděné v procesu, požadavky na dokumentaci popř. Jiné.
Systém QMS je vytvořen a udržován podle požadavků popsaných v
následujících kapitolách.
4.4 Systém managementu kvality a jeho procesy
Pro jednotlivé procesy jsou vedením stanovena kritéria a určeni vlastníci. Jsou specifikovány
postupy, je monitorována a měřena jejich efektivita. Zabezpečení dostupnosti naplánovaných
zdrojů je v odpovědnosti vedení společnosti, vč. zabezpečení dostupnosti potřebných informací.
Systém managementu kvality má rovněž vytvořeny mechanizmy na analyzování výsledků
měření a monitorování procesů. Výsledky z těchto analýz slouží vedení společnosti pro
rozhodování o těchto procesech a pro uplatňování závazku trvalého zlepšování.
Identifikování procesů:
Vedení společnosti identifikuje jednotlivé procesy a stanoví vlastníky těchto procesů, kteří jsou
za ně odpovědni.
Řízení kvality procesů zahrnuje následně tři fáze:
a. plánování procesů
b. řízení procesů
c. zlepšování procesů
Plánování procesů:
Plánování je etapou, kterou významně ovlivňuje vedení. Každý obchodní případ musí být
plánován jak po stránce věcného obsahu, tak i stanovením časového omezení.
Organizace v rámci plánování určuje:
požadované vstupy a očekávané výstupy z procesů;
posloupnost a vzájemné působení procesů;
kritéria, metody, včetně měření, a příslušné ukazatele výkonnosti potřebné pro zajištění
efektivního fungování a řízení procesů;

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
potřebné zdroje
přidělení odpovědností a pravomocí;
rizika a příležitosti včetně vhodných opatření pro jejich řešení;
metody pro monitorování, pro měření a, je-li to vhodné, pro hodnocení procesů a podle
potřeby pro změny procesů, aby se zajistilo, že budou dosahovat zamýšlených výsledků;
příležitosti pro zlepšování procesů a systému managementu kvality.
Řízení procesů:
představuje výkon pravomocí a stanovení odpovědností na všech úrovních řízení (určeno
pomocí mapy procesů a navazující dokumentací - směrnice, postupy, pracovní náplně);
realizaci vstupů a výstupů z procesů, cílů kvality - mapa procesů, směrnice;
vybudování systému měření a monitorování procesů - přehled procesů, směrnice, postupy;
realizaci procesů včetně regulace - plány, směrnice, postupy;
zajištění zpětné vazby - informace sloužící po kontrole procesů pro přezkoumání fungování
procesů a zároveň jako informace pro zlepšování.
Zlepšování procesů:
Příručkou kvality a navazujícími postupy jsou stanoveny odpovědnosti za zlepšování kvality a
vytvořen postup pro zlepšování kvality.
5. VEDENÍ (LEADERSHIP )
5.1 Vedení (leadership) a závazek
Vrcholové vedení společnosti se angažuje při rozvíjení a uplatňování QMS následujícími
způsoby:
sleduje uvnitř organizace plnění požadavků zákazníka a zainteresovaných stran, do-
držování příslušných norem, zákonů a technických předpisů,
vrcholové vedení je odpovědné za efektivnost QMS,
určuje politiku kvality,
zajišťuje stanovení cílů a cílových hodnot,
provádí pravidelné přezkoumávání systému QMS,
zajišťuje dostupnost zdrojů pro vytvoření, implementování, udržování a zlepšování

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
QMS,
stanovuje úkoly, přiděluje odpovědnost a povinnosti, deleguje pravomoci pracovníků
společnosti pro dodržování efektivního chodu QMS.
5.1.1 Obecně
Plánování systému managementu kvality se ve společnosti provádí za účelem jeho
kontinuálního zlepšování. Vedení společnosti vypracovalo politiku kvality a zároveň stanovilo
jednotlivé cíle kvality, které je nutné naplnit, aby bylo zajištěno plnohodnotné fungování sys-
tému managementu kvality a tím maximální spokojenosti zákazníků a ostatních zaintereso-
vaných stran.

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
5.1.2 Zaměření na zákazníka
Orientace na zákazníka je prostředkem ke zvýšení tržních podílů a upevnění posta-
vení společnosti na trhu.
Žádoucí vývoj lze v tomto případě najít analýzou ukazatelů:
tržní podíl na příslušném trhu a dlouhodobý vývoj tohoto ukazatele,
struktura zákazníků, podíl významných zákazníků, případně dlouhodobých smluv,
získání příslušných systémových certifikátů,
pozitivní vývoj spokojenosti zákazníků.
Vedení společnosti zajišťuje průběžně, od prvního kontaktu se zákazníkem, pře-
zkoumání jeho požadavků a jejich zapracování do technických podkladů pro realizaci koneč-
ného produktu.
Rizika, která by mohla ovlivnit shodu produktů:
nepostupuje se přesně dle dokumentovaných postupů QMS,
existující činnosti a procesy nejsou v dokumentovaných postupech a směrnicích
popsány nebo jsou popsány chybně,
činnosti jsou vykonávány neefektivně a nedůsledně,
na základě špatné komunikace se zákazníkem,
nedostatečnou odborností pracovníků v konkrétní činnosti, provedením nekvalitní
práce, nedodržením stanovených technologických postupů,
použitím neplatné dokumentace,
použitím nekvalitních materiálů,
nesprávně provedenými kontrolami a zkouškami.
Příležitosti, které by mohly ovlivnit výslednou shodu produktů:
použití nových technologií a zařízení,
použití nových a lepších materiálů,
efektivnější provádění činnosti a s tím zkrácená doba výroby,
pravidelné zvyšování odbornosti zaměstnanců.
Společnost se neustále zaměřuje na zvyšování spokojenosti zákazníka a to:
sledováním spokojenosti zákazníka,
dodržováním požadavků zákazníka na konečný produkt (technických, funkčních, es-
tetických, finančních, termínových apod.),
dodržováním požadavků vyplývajících ze zákonných norem.
5.2 Politika kvality
5.2.1 Vytvoření politiky kvality
Vrcholové vedení společnosti stanovilo politiku kvality, která vychází z celkové zá-
kladní strategie společnosti. Záměr vedení společnosti vyjádřený politikou kvality vychází z
následujících principů:
pouze kvalitní provedení všech procesů dává produkt požadovaný zákazníkem, jen
takto provedené dílo zajišťuje konkurenceschopnost a prosperitu společnosti,

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
kvalita je základním kamenem prosperity společnosti a musí být věcí všech jejích
pracovníků,
kvalita musí být dosahována I v oblasti mezilidských vztahů, a to jak uvnitř společnos-
ti, tak I u vnějších vztahů s ostatními zainteresovanými stranami,
spokojenost zákazníka je základ prosperity společnosti,
zákazník je hlavní a základní hodnotitel práce společnosti,
průběžné přezkoumávání a přehodnocování strategie společnosti a politiky kvality
musí vést k průběžnému zlepšování efektivnosti jak systému managementu kvality, tak
I postavení společnosti na trhu.
5.2.2 Komunikování politiky kvality
Písemné zdokumentování politiky kvality musí obsahovat představení společnosti,
základní principy politiky společnosti, datum jejího vydání a schválení podpisem Statutárního
ředitele.
Politika kvality musí být dostupná všem zaměstnancům společnosti a dále zaintere-
sovaným stranám. Politika kvality je dostupná na internetových stránkách společnosti
www.agmacasting .cz
Seznámení pracovníků společnosti s politikou kvality je prováděno formou přímého
seznámení na pracovních poradách.
5.3 Role, odpovědnosti a pravomoci v rámci organizace
Základní povinnosti, pravomoci, odpovědnosti a způsoby komunikace pracovníků spo-
lečnosti jsou dány Organizačním řádem společnosti.
Vrcholové vedení společnosti s ohledem na QMS deleguje odpovědnosti a pravomoci
zaměstnanců na jednotlivých úsecích jejich činnosti.
Vedení společnosti zajišťuje nastavením příslušných procesů efektivní způsob komuni-
kace mezi jednotlivými úseky společnosti (porady, informační systém).
Při plánování a realizaci změn v QMS vrcholové vedení kontroluje, že je udržena inte-
grita a správný chod systému managementu kvality.

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
6. PLÁNOVÁNÍ
6.1 Opatření pro řešení rizik a příležitostí
Vrcholové vedení společnosti průběžně kontroluje na poradách, že systém ma-
nagementu kvality může dosáhnout zamýšleného výsledku. Dále na těchto poradách vrcho-
lového vedení jsou probírána potencionální rizika spojená s činností společnosti.
Vrcholové vedení společnosti plánuje možné příležitosti (nová partnerství se zaintere-
sovanými stranami, nákup nových technologií). Dosažení těchto příležitostí je cestou k
zajištění zlepšení výsledných produktů pro zákazníka a lepší postavení společnosti na trhu.
Při plánování QMS organizace bere v úvahu externí a interní aspekty a požadavky
zainteresovaných stran, na základě nichž určuje rizika a příležitosti, které je potřeba řešit, aby
se:
zajistilo, že QMS může dosáhnout svého zamýšleného výsledku (výsledků);
zabránilo nežádoucím účinkům nebo jejich snížení;
dosáhlo neustálého zlepšování.
Při tom vedení společnosti využívá vhodné nástroje pro analýzy rizik, jako je např.:
SWOT analýza
Metoda ABC
6.1.1 Proces analýzy rizika
Analýza rizik s ohledem na shodu produktu a celého QMS je týmová činnost určených
pracovníků na základě rozhodnutí vedení společnosti. Vlastní analýza probíhá v následujících
krocích:
Stanovení rozsahu analýzy:
důvody (cíle, kritéria úspěšnosti),
definice systému (popis, rozhraní, informační toky, provozní podmínky…),
zdroje informací (právní, normativní, organizační, lidské...),
předpoklady a omezení,
požadované výstupy a rozhodnutí (kompetence).
Hodnocení rizika
Stanovení hranice přijatelnosti rizika;
rozdělení rizika do dvou skupin (přijatelná rizika a nepřijatelná rizika).
6.1.2 Opatření pro řešení těchto rizik a příležitostí
V závislosti na výstupu z analýzy rizika organizace musí naplánovat a implementovat opatření
pro řešení rizik do procesů QMS. Opatření přijatá pro řešení rizik a příležitostí musí být přitom
úměrná potenciálnímu dopadu na shodu produktů.

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
Cílem je poznaná počáteční rizika eliminovat, nebo snížit na úroveň zbytkového
(akceptovatelného) rizika.
Není možné a mnohdy ani vhodné vyloučit všechna rizika. Rizika se také mění s časem, proto
analýza rizik není jednorázová činnost, ale kontinuální proces.
Příklady možnosti řešení rizik a příležitostí:
vyhnout se rizikům
přijmout riziko, aby se využila příležitost
odstranit zdroj rizika
změnit pravděpodobnost nebo následky
sdílet riziko
zachovat riziko odpovědným rozhodnutím
Opatření ke snížení rizik jsou vždy spojena s náklady, proto rozhodování o přijetí konkrétního
opatření vychází z porovnání nákladů na krytí ztrát s náklady na zavedení příslušných opatření.
Rizika, která nemohou být eliminována, jsou v závislosti na finančních možnostech organizace
buď ponechána ve zbytkových rizicích a firma je vědomě nese, nebo mohou být přenesena
(např. pojištěním).
6.2 Cíle kvality a plánování jejich dosažení
Vrcholové vedení rozpracovává politiku kvality do konkrétních cílů a cílových hodnot pro
jednotlivé činnosti společnosti. Cíle mohou vzniknout také na základě významných envi-
ronmentálních aspektů, významných bezpečnostních rizik a jiných požadavků nebo podnětů
od zákazníků a zainteresovaných stran. Cíle jsou vyhlašovány, projednávány a schvalovány
na poradách vedení společnosti a dle potřeby aktualizovány.
Požadavky externí: vyplývající z příslušných norem, od zákazníků nebo zaintereso-
vaných stran.
Požadavky interní: vyplývající z politiky společnosti, činností společnosti, technologic-
kých postupů a obchodních požadavků společnosti.
6.3 Plánování změn
V případě, že společnost zjistí potřebu změny v managementu kvality (vyvolané z
důvodu změny stávající legislativy, technických norem, zákonů a předpisů nebo z důvodu
požadavku zákazníka a zainteresovaných stran), musí se tyto změny prováděny plánovaným
způsobem.
Vrcholové vedení společnosti rozhodne o plánu provedení změny v QMS na základě:
účelu změny a jejich možných dopadů na fungování společnosti a QMS,
dostupnosti zdrojů pro aplikaci změny,
rozdělení nebo přerozdělení odpovědností a pravomocí příslušných pracovníků spo-
lečnosti.

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
7. PODPORA
7.1 Zdroje
7.1.1 Obecně
Vrcholové vedení společnosti se při pravidelných poradách průběžně zabývá potře-
bami k zajištění zdrojů pro provádění její činnosti.
Dále se při poradách zabývá přezkoumáním systému QMS a potřebám zdrojů na je-
ho udržování, kontrolu, rozvíjení a neustálému zlepšování. Plánování zdrojů pro fungování
procesů a činností organizace, zajišťují vedoucí pracovníci, odpovědní za tyto procesy a čin-
nosti.
Jako zdroje jsou využívány zdroje:
lidské
pracovní prostředí
finanční zdroje
specializované dovednosti
technologie
7.1.2 Lidé
Pracovníci, kteří jsou účastníci procesů a tak přímo ovlivňují jejich kvalitu, musí být k
této činnosti kompetentní, a to na základě příslušného vzdělání, výcviku, praxe, dovedností a
zkušeností.
Vrcholové vedení společnosti musí určit a mít k dispozici osoby, které potřebuje pro
efektivní vedení systému managementu kvality a pro řízení procesů. Tato odborná způsobi-
lost vyplývá z požadavků na procesy, které příslušný úsek společnosti zabezpečuje
Společnost zajišťuje pro své zaměstnance školení formou vstupního školení, perio-
dická školení (zpravidla plynoucí z právních a technických požadavků na výstavbu), školení
pro zvyšování kvalifikace (výběr z aktuální nabídky externích společností) a školení systému
QMS viz Dokumentovaný postup pro výcvik.
Pro neustálé zvyšování kvalifikace pracovníků je zpracován na každý rok plán školení, a to
v oblasti:
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany,
speciální profese (svářeči, vazači, strojníci, řidiči, apod.),
systému managementu kvality,
profesní odbornosti.

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
O absolvování školení je vedena evidence u personalistky. Příslušní vedoucí úseků
vyhodnocují efektivnost vzdělávání (školení) a na základě zjištěných skutečností přijímají
opatření k nápravě - doplnění dalšího vzdělávání a stanovují požadavky na příští období.
Při vzdělávání, dbají vedoucí úseků na to, aby si všichni pracovníci byli vědomi zá-
važnosti a důležitosti svých činností.
7.1.3 Infrastruktura
Vrcholové vedení společnosti musí určit, poskytovat a udržovat infrastrukturu potřeb-
nou pro dosažení shody s požadavky na produkty.Viz Dokumentovaný postup řízení údržby
B3/2018.
Tato infrastruktura zahrnuje:
budovy, pracovní prostory a související technické vybavení,
strojní vybavení a mechanizace potřebná pro činnost společnosti,
výpočetní technika (HW + SW).
7.1.4 Prostředí pro fungování procesů
Společnost rozlišuje několik typů pracovních prostředí:
sociální a psychologické - společnost se snaží o vytvoření klidného, nekonfliktního a
nediskriminačního prostředí a o vytvoření dobře sehraného pracovního kolektivu,
fyzikální - společnost se snaží o vybudování kvalitního technického zázemí pro čin-
nosti pracovníků společnosti (kvalitní OOPP, modernizace strojního vybavení.
Vydaná a související dokumentace:
Směrnice BOZP - Osobní ochranné pracovní prostředky
Směrnice BOZP - Zdravotní způsobilost k práci, zabezpečování první pomoci
Směrnice BOZP - Evidence pracovních úrazů
Směrnice BOZP - Zákaz práce pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
7.1.5 Zdroje pro monitorování a měření
Relevantní znalosti organizace AGMA a.s. představují informace o používaných
technologiích, materiálech, pracovních postupech, zakázkách, zákaznících,
dodavatelích.
Převážná část těchto informací je sdílená prostřednictvím informačního systému, další
relevantní informace jsou zachyceny v dokumentovaných postupech, další jsou
uloženy v papírové formě. Všechny tyto informace jsou přístupné zaměstnancům podle
přístupových práv.
Společnost při své činnosti používá monitorování a měření pro ověřování shody pro-
duktů s požadavky zákazníka. Společnost určuje a poskytuje zdroje potřebné pro zajištění
platných a spolehlivých výsledků.
Postup pro řízení monitorovacího a měřicího zařízení je uveden v Dokumentovaném
postupu pro řízení monitorovacího a měřícího zařízení B9/2018 .
Pracovník kontroly společnosti je zaměstnancem společnosti a jeho odpovědnosti jsou
stanoveny organizačním řádem společnosti.
7.1.6 Znalosti organizace
Společnost určuje znalosti, které jsou potřebné pro fungování jejích procesů a pro
dosahování shody produktů. Přístupem k českým technickým normám v elektronické podobě
prostřednictvím ČSN online na www.agentura-cas.cz. Přístup je umožněn ze dvou počítačů
určených pracovníků a to pracovníka technické kontroly a technologa s možností vytištění
příslušného dokumentu nebo jeho části. Tyto normy mohou využívat všichni zaměstnanci v
rámci činnosti společnosti.
Příručka systému managementu kvality, Dokumentované postupy jsou přístupné všem
zaměstnancům společnosti na www.agmacasting .cz.
Vzdělávání, udržování a zvyšování kvalifikace zaměstnanců společnosti probíhá for-
mou pravidelných každoročních školení.
Společnost zaměstnává pracovníky s dlouholetou praxí v oboru, kteří předávají tyto
své zkušenosti nově přicházejícím zaměstnancům společnosti.
7.2 Kompetence
Vrcholové vedení společnosti určuje osoby potřebné kompetence, jejíž práce je řízena
společností a má vliv na výkonost a efektivnost QMS Tato odbornost je dále rozšiřována
příslušnými pravidelnými školeními. Každý pracovník ve společnosti má u personalistky za-
loženu složku, která obsahuje dokumenty o dosaženém vzdělání a další doklady o zvyšování
své kvalifikace - školeních.

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
7.3 Povědomí
Pracovníci, kteří jsou účastníci procesů a tak přímo ovlivňují jejich kvalitu, musí být k
této činnosti kompetentní, a to na základě příslušného vzdělání, výcviku, praxe, dovedností a
zkušeností.
Společnost zajišťuje pro své zaměstnance školení formou vstupního školení, periodic-
ká školení (zpravidla plynoucí z právních a technických požadavků), školení pro zvyšování
kvalifikace (výběr z aktuální nabídky externích společností) a školení systému QMS, který
zároveň obsahuje politiku kvality a cíle kvality.
Pro neustálé zvyšování kvalifikace pracovníků je zpracován na každý rok plán školení, a to
v oblasti:
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany,
speciální profese (svářeči, vazači, řidiči, apod.),
systému managementu kvality,
profesní odbornosti.
O absolvování školení je vedena evidence u personalistky. Příslušní vedoucí úseků
vyhodnocují efektivnost vzdělávání (školení) a na základě zjištěných skutečností přijímají
opatření k nápravě - doplnění dalšího vzdělávání a stanovují požadavky na příští období.
Při vzdělávání, dbají vedoucí úseků na to, aby si všichni pracovníci byli vědomi zá-
važnosti a důležitosti svých činností a toho, jak pomáhají ke splnění „Cílů QMS“ a
v návaznosti na ně pak na plnění plánu kvality a zlepšování své výkonnosti.
7.4 Komunikace
Komunikace je součástí všech řídích činností v jednotlivých procesech a probíhá na
všech úrovních společnosti. Je to, jak v rámci porad, tak I operativním řízením při každoden-
ních činnostech na pracovištích. Komunikace pracovníků v rámci činnosti společnosti, se dá
rozdělit na interní a externí:
Způsoby interní komunikace
porada vedení - porada vrcholového vedení za účasti vedoucích úseků se koná nej-
méně 1x za rok, pro naléhavé potřeby svolává statutární ředitel operativní poradu. Z
každé porady se provádí zápis, který obdrží všichni přítomní účastníci porady. Náplně
porady jsou individuální a řeší mimo dlouhodobých úkolů I úkoly operativní.
Dokumentované postupy a Směrnice společnosti,
elektronická pošta (e- mail),
mobilní telefony.
Komunikace vedení - pracovníci

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
Se závěry porad vrcholového vedení jsou pracovníci informováni na krátkých pracovních
poradách v určeném termínu.
Komunikace pracovníci - vedení
Každý pracovník se může obrátit s jakýmkoliv problémem nebo podnětem na svého nejbliž-
šího nadřízeného, který je povinen tento podnět dále řešit, případně předat Statutárnímu
řediteli.
Způsoby externí komunikace
Externí komunikace zahrnuje především komunikaci se zákazníkem, externími dodavateli,
dotčenými úřady státní správy. Tato komunikace ze strany zaměstnanců společnosti probíhá
na základě profesionálního přístupu k zákazníkovi a zainteresovaným stranám. Externí
komunikaci zajištují vedoucí pracovníci organizace dle svých definovaných odpovědností a
pravomoci formou,která je dohodnuta se zainteresovanou stranou.
7.5 Dokumentované informace
7.5.1 Obecně
Dokumenty se kterými společnost pracuje, je možno rozdělit na interní a externí.
Interní dokumentace je vytvářena pracovníky společnosti. Její formální podoba je dána nor-
mami a technickými předpisy. Zpravidla tato dokumentace podléhá změnovému řízení.
Externí dokumentace je rozlišována na normy a legislativní požadavky zákonů a vyhlášek.
Tuto externí dokumentaci v případě vydání nového znění je nutno aktualizovat. Aktualizace je
zajištěna přístupem k českým technickým normám v elektronické podobě prostřednictvím ČSN
online na www.agentura-cas.cz.
Interní dokumenty:
A stupeň
„Příručka systému managementu kvality“ popisuje fungování QMS ve
společnosti. Do tohoto nejvyššího stupně patří také „Organizační řád
společnosti“.
B stupeň
Dokumentované postupy.
C stupeň - technologická pravidla, pracovní postupy apod.
Externí dokumenty:
Nadřazené - zákony, vyhlášky a nařízení vlády
Technická - projektová dokumentace, normy, katalogy, ceníky, návody k použití
7.5.2 Řízení dokumentovaných informací
Dokumentované informace požadované systémem managementu kvality a ČSN EN
ISO 9001:2016 jsou zpracovány v Dokumentovaném postupu pro řízení dokumentů B1/2018
a záznamů.
Vyřazené interní dokumenty jsou ukládány do archivu společnosti a po uplynutí
skartační doby skartovány. Proces skartování dokumentů je popsán ve : Směrnice pro spisový,
skartační a archivační řád.
Originál PQMS, Dokumentované postupy jsou v tištěné podobě uloženy u PŘQMS,
který odpovídá I za jejich archivaci. Tím je zajištěna jejich přiměřená ochrana proti jejich
nevhodnému použití nebo ztrátě integrity. V případě potřeby je možno vytisknout jejich
neřízený výtisk ze stránek společnosti, kde je uložena jejich digitální podoba.

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
8. PROVOZ
8.1 Plánování a řízení provozu
Realizace produktu je sled procesů vytvářejících produkty, které ve svém souhrnu tvoří
konečný produkt požadovaný zákazníkem a plnícím jeho požadavky. Při tom musí být
respektovány nejenom požadavky zákazníka, ale I zákonné předpisy, technologická pravidla,
ČSN a ustanovení dle zavedeného QMS.
Plánování těchto procesů je nezbytné pro plynulý chod jednotlivých činností společ-
nosti.
Při plánování těchto procesů jsou důležitá tyto kritéria:
požadavky na konečný produkt (termín, cena, kvalita) - obvykle ve shodě se zákazní-
kem,
určení technologie a přidělení zdrojů pro realizaci produktu včetně specifikace ne-
zbytných dokumentů- viz Dokumentovaný postup řízení výroby B6/2018.
požadavky na validaci a ověřování procesů - viz Dokumentovaný postup monitorování
a měření procesů B12/2018.

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
vytvoření nezbytných záznamů k dokladování, že realizované procesy jsou v souladu
s požadavky zákazníka a obecně platnými předpisy viz Dokumentovaný postup
monitorování a měření produktu B13/2018.
8.2 Požadavky na produkty a služby
8.2.1 Komunikace se zákazníky
Prvotní komunikaci se zákazníkem, zajišťuje pověřený pracovník společnosti, který:
poskytuje informace týkající se prováděných činností společnosti,
zpracovává poptávky zákazníka,
zpracovává nabídky pro zákazníka včetně referencí o společnosti,
zpracovává návrhy smluv a dodatky k těmto smlouvám,
vede knihu objednávek, poptávek a dalších požadavků zákazníka,
provádí přejímku dokumentace od zákazníka,
vede seznam procesů (prací), které společnost zabezpečuje smluvními dodavateli.
Po realizaci zakázky vede příslušný pracovník společnosti záznam spokojenosti zákazníka,
případně záznam stížností a reklamací. Závěry vyplývající z komunikace se zákazníkem jsou
součástí porad vedení společnosti, které se uskutečňují nejméně 1x za měsíc. Zprávy podá-
vají vedoucí pracovníci úseků a pracovník technické kontroly.
8.2.2 Určování požadavků na produkty a služby
Došlé poptávky přejímá pověřený pracovník společnosti, který z daných podkladů určí:
základní požadavky na konečný produkt.: technické, finanční, na dobu výroby,
požadavky na lidské zdroje a požadavky legislativní,
požadavky, které organizace považuje za nezbytné (dodávky (materiálu, práce
subdodavatelů) apod.,
požadavky, které vyplývají ze zákonů, norem, technických předpisů, požadavků na
životní prostředí, BOZP a PO,
požadavky vyplývající z činnosti společnosti tj. Používané technologie ve společnosti,
technologické postupy a posouzení, že společnost je schopna splnit nároky na pro-
dukt požadovaný zákazníkem.
8.2.3 Přezkoumání požadavků na produkty a služby
Společnost před přijetím závazku na poskytování produktu požadovaném zákazní-
kem, provede přezkoumání poptávky na základě předchozího článku 8.2.2. a rozhodne o
jejím přijetí nebo zamítnutí.
Konečné přezkoumání poptávky zákazníka na konečný produkt provede vedoucí
obchodního útvaru.

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
Přitom je postupováno dle Dokumentovaného postupu pro procesy týkající se
zákazníka B11/2018.
8.2.4 Změny požadavků na produkty a služby
V případě, že dojde ke změně požadavku zákazníka na konečný produkt, musí být v
tomto smyslu upravena a dopracována příslušná dokumentace. Se změnou požadavku
zákazníka zpracovanou v příslušné dokumentaci,musí být seznámeny všechny
zainteresované strany, které vezmou změněné požadavky na vědomí.
8.3 Návrh a vývoj produktů a služeb
8.3.1 Obecně
Společnost AGMA a.s. nerealizuje vývoj nových výrobků a technologií.
Pro realizaci produktu musí společnost AGMA a.s. používat již ověřených materiálů,
technologií a technologických postupů, schválených a odsouhlasených zákazníkem. Dále
musí společnost postupovat v souladu s požadavky příslušných norem a zákonů.
Společnost AGMA a.s. sleduje vývoj nových strojních zařízení na trhu, vhodných pro
činnost společnosti a posuzuje vhodnost nákupu tohoto zařízení (pořizovací cena a její ná-
vratnost, bezpečnost práce, technické požadavky a zaškolení pracovníků k jeho provozu).
8.4 Řízení externě poskytovaných procesů, produktů a služeb
8.4.1 Obecně
Procesy pro realizaci konečného produktu pro zákazníka, které společnost nemůže zabez-
pečit svými pracovníky jsou:
výroba pomocných materiálů a přípravků včetně modelového zařízení
zajišťování speciálních prací,
Pro tyto jednotlivé subdodávky jsou ve společnosti vedeny záznamy.
Hodnotící kritéria jsou zejména tato:
systém managementu kvality dodavatele,
cena za materiál nebo služby a termíny jejich dodávek,
záruční doba na poskytnutý materiál nebo služby,
dokladování kvality na poskytnutý materiál nebo služby,
dosavadní zkušenosti s dodavatelem,
reference o dodavateli.

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
8.4.2 Typ a rozsah řízení
Společnost zajišťuje, aby externě poskytované procesy, produkty a služby nepříznivě
neovlivňovaly schopnost společnosti trvale poskytovat shodné produkty svým zákazníkům.
Způsob ověřování nakupovaného produktu je zdokumentován v Dokumentovaném postupu
pro monitorování a měření procesů B12/2018 a Dokumentovaný postup pro nakupování
B5/2018.
U společnosti AGMA a.s., jsou určeni příslušní pracovníci, kteří zabezpečují ověřování sho-
dy produktu již při jeho přejímání:
expedient - přejímku dodávek materiálu,
odbyt - přejímku dodávek a prací od jednotlivých subdodavatelů,
příslušní pracovníci společnosti - přejímku dokumentace.
8.4.3 Informace pro externí poskytovatele
Společnost prověří externího poskytovatele produktů a služeb, zda-li je schopen spl-
nit příslušné požadavky na produkty a služby dříve, než je u něho poptá.
Společnost sdělí externím poskytovatelům své požadavky týkající se:
dodávky produktů a služeb, které u subdodavatele poptává, včetně termínu provede-
ní prací,
schválení technologie dodávky produktů a služeb, kvalifikace osob k jejich provádění,
seznámení externích poskytovatelů na vazby se společností a požadavky na systém
managementu kvality,
oznámení externím poskytovatelům, že jejich dodávky produktů a služeb budou mo-
nitorovány a měřeny.
8.5 Výroba a poskytování služeb
8.5.1 Řízení výroby a poskytování služeb
Společnost poskytuje dodávky produktů za řízených podmínek ve smyslu
ČSN EN ISO 9001:2015 Systémy managementu kvality - Požadavky.
Řízené podmínky zahrnují všechny procesy vedoucí ke zhotovení produktu dle požadavku zá-
kazníka, jako konečného produktu:
podklady poskytující dostatek informací o výrobě produktu nebo její části - řízená
dokumentace,
dostupnost a použití vhodných zdrojů pro monitorování a měření po celou dobu reali-
zace výroby nebo její části,
použití vhodné technologie výroby a technologických zařízení pro realizaci,
jmenování kompetentních osob požadované kvalifikace pro výrobu produktu,
Viz Dokumentovaný postup řízení výroby B6/2018.

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
pravidelná validace procesů při výrobě, kde výsledný výstup nelze ověřit následným
monitorováním a měřením. Jedná se o procesy, které budou následujícími postupy
zakryté, bez možnosti monitorování a měření,
opakované kontroly ze strany pověřených pracovníků společnosti při výrobě, mají
zamezit lidským chybám.
8.5.2 Identifikace a sledovatelnost
Cílem je zajištění jednotného a jednoznačného systému řízení základních způsobů
identifikace a sledovatelnosti materiálů a výrobků. Metodika slouží k zajištění jejich
jednoznačné identifikace v potřebném rozsahu a sledovaném rozsahu v organizaci AGMA
a.s.
Do tohoto procesu identifikace jsou zahrnuty:
Identifikace druhu materiálů
Identifikace provedení kontroly
Identifikace shody požadavků a skutečností
Identifikace výrobní zakázky
Identifikace dílů
Identifikace požadavků sledovatelnosti
Identifikace provedené
Odpovědnosti za stanovení jednotlivých způsobů identifikace jsou definovány v
odpovědnostech jednotlivých zaměstnanců. V případě, že není určen způsob identifikace,
rozhodne PM.
Identifikaci lze realizovat:
a)
Fyzickým označením
b)
Dokladem (výrobní dokumentací)
c)
Umístěním
d)
Podle požadavku zákazníka
Průběžná identifikace a sledovatelnost všech procesů při realizaci výroby nebo její části je
zaznamenávána vedoucím výroby nebo jím pověřenou osobou.
8.5.3 Majetek zákazníků nebo externích poskytovatelů
Společnost musí chránit a zabezpečit majetek zákazníků nebo externích poskytovate-
lů, který byl předán k použití nebo k začlenění do produktu, požadovaném zákazníkem.
Jestliže je majetek zákazníka nebo externího poskytovatele ztracen, poškozen nebo
jinak shledán nevhodným k použití, musí to společnost sdělit zákazníkovi nebo externímu
poskytovateli a musí uchovat dokumentované informace o tom, co se stalo viz Dokumentovaný
postup majetek zákazníka B7/2018.
8.5.4 Ochrana
Zajišťování ochrany produktu při realizaci výroby nebo její části se dosahuje:
dodržováním zásad pro manipulaci a skladování materiálu,
dodržováním technologických postupů pro realizaci výroby nebo její části,
ochranou materiálů a stávajících zařízení před mechanickým poškozením,
ochranou před zcizením,
ochranou před negativním vlivem klimatických podmínek,
ochrana dokončeného díla před jeho předáním zákazníkovi.
Viz Dokumentovaný postup ochrana produktu B8/2018.

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
8.5.5 Činnosti pro dodání
Společnost poskytuje záruční lhůty na produkty nebo jejich části dle požadavků zákazníka.
Délka záruční lhůty je zakotvena ve smlouvě.
8.6 Řízení neshodných výstupů
Při zjištění neshodného produktu je postupováno dle Dokumentovaného postupu pro
řízení neshodného produktu B14/2018.
Při zjištění neshodného produktu nesmí být tento produkt použit a nesmí být pokračo-
váno v návazných pracích, do té doby než bude neshoda odstraněna.
Neshodný produkt musí být:
identifikován,
stanoveny příčiny neshody,
stanovena opatření k nápravě, případně preventivní opatření,
stanoveny podmínky pro odstranění neshodného produktu,
o neshodném produktu je neprodleně informován zákazník.
Při zjištění neshody, informuje pracovník technické kontroly zákazníka o neshodě a
následně řídí celý proces odstranění neshody, včetně jeho dokumentování, stanovení opatření
k nápravě a následné ověření účinnosti těchto opatření.
9. HODNOCENÍ VÝKONNOSTI
9.1 Monitorování, měření, analýza a vyhodnocování
9.1.1 Obecně
Postup pro měření a monitorování produktu je uveden v Dokumentovaném postupu
pro monitorování a měření procesů B12/2018.
Příslušní pracovníci společnosti zajišťují v souladu s tímto dokumentem průběžné měření a
monitorování produktů:
vstupní kontrola,
vstupní kontrola materiálů,
prověrka produktu subdodavatele,
kontrola mezioperační,
kontrola konečného produktu.
Ve výše uvedeném dokumentu jsou stanoveny metody ověření shody s požadavky zá-
kazníka.
V případě, že je zjištěna neshoda, je dále postupováno dle Dokumentovaného postupu
pro řízení neshodného produktu B14/2018.
Společnost průběžně hodnotí výkonost a efektivnost systému managementu kvality
na poradách vedení.

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
9.1.2 Spokojenost zákazníka
Společnost monitoruje, jak zákazníci vnímají míru splnění jejich potřeb a očekávání.
Po předání konečného produktu zákazníkovi, obdrží zpravidla společnost
„ Zprávu o
hodnocení dodavatele“.
Případné reklamace a stížnosti přijímá a vyhodnocuje s vrcholovým vedením
společnosti pracovník technické kontroly. Viz Dokumentovaný postup spokojenost zákazníka
B10/2018.
9.1.3 Analýza a hodnocení
Společnost analyzuje a hodnotí data a informace vyplývající z monitorování a měření.
Shromažďování a sběr dat provádí pracovníci pověření vrcholovým vedením společnosti. Jako
vhodná vypovídací podoba záznamu, které mohou být využívány, jsou statistické výpočty
(procenta, průměry), grafy (sloupcové grafy, koláčové grafy), sledování časových řad (trendy
za jednotlivé období).
Analýzu údajů provádí vrcholové vedení společnosti, dle podkladů pracovníka
technické kontroly.
Výsledky analýzy jsou uvedeny ve „Zprávě z přezkoumání systému managementu kvality“.
Tato zpráva poskytuje údaje o:
míře spokojenosti zákazníka,
shody s požadavky na produkt,
výkonosti a efektivnosti QMS,
stavu cílů QMS a jejich plnění,
potřebách zlepšení managementu kvality,
výkonnosti externích poskytovatelů,
účinnosti nápravných opatření.
9.2 Interní audit
Pro plánování, provádění a vyhodnocování interních auditů je zpracován
Dokumentovaný postup pro interní audity B11/2018.
Při interních auditech, které jsou prováděny v souladu s „ročním plánem interních auditů“
ověřují proškolení auditoři, že:
systémy managementu kvality odpovídají plánovaným činnostem a požadavkům dle
ČSN EN ISO 9001:2015,
QMS je správně implementován a udržován,
QMS je efektivní při plnění cílů a politiky.
Před každým auditem je určený auditor seznámen s programem auditu a jeho cíli. Jsou
stanoveny základní okruhy otázek a směry přístupu při auditu. Je stanoven postup při zjištění
neshod, postup při stanovení opatření k nápravě a postup pro následné ověření opatření k
nápravě.

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
9.3 Přezkoumání systému managementu
9.3.1 Obecně
Vrcholové vedení společnosti provádí v pravidelných intervalech - 1x ročně přezkou-
mání zavedeného systému managementu kvality tak, aby byla zajištěna jeho trvalá vhodnost,
přiměřenost, efektivnost a jeho soulad se zaměřením společnosti.
Přezkoumání systému managementu kvality je prováděno v 1/II následujícího roku, kde
je zhodnocen předchozí rok, a jsou stanoveny cíle pro rok následující.
Kromě tohoto pravidelného přezkoumání systému managementu kvality, může pro-
běhnout I přezkoumání mimořádné, které svolává Statutární ředitel, na základě zjištění
závažných neshod, případně podnětů (externích I interních).
9.3.2 Vstupy pro přezkoumání systému managementu
Přezkoumání systému managementu kvality se musí plánovat a provádět s přihlédnutím k:
závěrům a výsledkům z auditů (externích I interních),
stavu cílů QMS a jejich plnění,
aktuálnosti politik,
komunikaci se zákazníkem a zainteresovanými stranami o jejich
spokojenosti,
rozborům reklamací (aktivních I pasivních),
monitorování a měření - analýza:
analýza shody produktu - rozbor reklamací, vad a nedodělků,
analýza spokojenosti zákazníka,
analýza dodavatelů - záznam o hodnocení dodavatele,
účinnosti stanovených nápravných opatření, případně preventivní
opatření,
plnění opatření z předcházejících přezkoumání,
změnám, které ovlivnily QMS, případně jejich návrh,
doporučení a návrhu pro zlepšování,
plnění plánu vzdělávání,
stanovení slabých stránek,
změny relevantních interních a externích procesů
efektivnost opatření přijatých pro řešení rizik a příležitostí
změny zainteresovaných stran a jejich požadavků
Písemnou zprávu pro přezkoumání systému QMS, obdrží vrcholové vedení společ-
nosti před konáním porady, aby k jednotlivým bodům mohli zaujmout konkrétní stanovisko.
9.3.3 Výstupy z přezkoumání systému managementu
Na poradě vrcholového vedení společnosti je projednáváno přezkoumání QMS. Vý-
stupy z tohoto přezkoumání jsou zapracovány do „Výstupu z přezkoumání QMS“.

Změna :
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana :
A1/2018
Výtisk č. :
1
Zprávy o přezkoumání QMS, musí zejména obsahovat:
úkoly stanovující zlepšení efektivnosti QMS,
úkoly vedoucí k aktualizaci politiky a cílů a k jejich změnám,
úkoly vedoucí ke zlepšení procesů a produktů ve vztahu k zákazníkovi a zaintereso-
vaným stranám,
úkoly vedoucí k zajištění dostatečnosti zdrojů (lidských, finančních, infrastruktury),
úkoly vedoucí k potřebám zdrojů.
10. ZLEPŠOVÁNÍ
10.1 Obecně
Společnost musí určit a zvolit příležitosti ke zlepšování a realizovat veškerá nezbytná
opatření pro splnění požadavků zákazníka a zvýšení jeho spokojenosti.
Tato opatření musí zahrnovat:
zlepšování produktů a služeb, aby byly splněny požadavky a aby se řešily budoucí
potřeby a očekávání,
nápravu, prevenci nebo snížení nežádoucích účinků,
zlepšování výkonnosti a efektivnosti QMS.
10.2 Neshoda a nápravné opatření
Vyskytne-li se neshoda, musí společnost na neshodu reagovat, přijmout opatření k
nápravě neshody a vypořádat se s jejími následky. Aby se zabránilo výskytu neshod v QMS a
jejich opakování, stanovuje vedení společnosti opatření k nápravě viz Dokumentovaný postup
opatření k nápravě a prevenci B15/2018. Rozsah a náplň opatření je vždy individuální a je
závislé na závažnosti neshody, případně problému.
Nápravná opatření musí být přiměřená účinkům neshod, které se vyskytly.
Proces opatření k nápravě nezahrnuje pouze řešení příčin vzniku vnitřních neshod produktů,
reklamací zákazníků a reklamaci dodavatelům, ale využívá pro své postupy stanovený soubor
zdrojů:
Hodnocení účinnosti a efektivnosti SMK vedením
Hodnocení dodavatelů
Vyhodnocení plnění zakázek
Vyhodnocení vnitřních neshod
Vyhodnocení reklamací zákazníků
Vyhodnocení reklamací dodavatelům
Výsledky interních a externích auditů
Vyhodnocení účinnosti vzdělávacích procesů
Vyhodnocení nákladů na zabezpečování kvality
Vyhodnocení spokojenosti zákazníků i zaměstnanců
Opatření k nápravě je zahájeno zápisem do Ř ízení opatření k nápravě viz Dokumentovaný
postup opatření k nápravě a prevenci B15/2018. Definovaný způsob evidence přijatých NO
umožňuje efektivní sledování průběhu, realizace, ověření a ukončení jednotlivých opatření k
nápravě. Součástí ověření není pouze ověření realizace, ale velký důraz je kladen i na ověření
účinnosti jednotlivých NO.

Příloha č.
1
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana
:
A1/2018
Výtisk č. :
1
10.3 Neustálé zlepšování
Na základě monitorování a měření, analýzy údajů, hodnocení souladů, sběru dat a všech
dostupných informací, jako podkladů pro analýzy, zabezpečuje společnost neustálé
zlepšování efektivnosti systému managementu kvality.
K tomu využívá:
vyhlášení politik a jejich upřesňování,
vyhlášení cílů, jejich konkretizaci a aktualizaci,
výsledků interních nebo externích auditů,
opatření k nápravě a preventivních opatření,
přezkoumávání QMS vrcholovým vedením společnosti.
11. PŘÍLOHY
Příloha č. 2 - PROCESNÍ MODEL
ORGANIZACE
Příloha č. 3 - REGISTR PROCESŮ QMS
Příloha č.4
Převodní tabulka Dokumentovaných postupů dle ISO 9000:2015 do Seznamu
dokumentace dle ISO 9000:2008 Popis postupů

Příloha č.
2
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana
:
A1/2018
Výtisk č. :
1
PROCESNÍ MODEL ORGANIZACE
Ř Í D Í C Í
H L A V N Í
P O D P Ů R NÉ
P R O C E S Y
P R O C E S Y
P R O C E S
Strategické
plánování Politika
Z Á K A Z N Í K
QMS A1/2018
Marketing
Řízení monitorova-
Kontraktační řízení
cích a měřících zaří-
Stanovení organizační
 
B4/2018
zení B9/2018
struktury, odpovědností
a pravomocí.
Organizační řád
Funkce ve společnosti
Nakupování
A2/2018
Interní audit
Identifikace a skladování
 
B11/2018
B5/2018
Realizace výroby.Validace
Monitorování a mě-
Plánování procesů
 
procesů a produktů
 
ření
B6/2018
B12/2018
Řízení neshodného
Řízení dokumentů
Předání a převzetí
 
 
produktu
B1/2018
B4/2018
B14/2018
Opatření k nápravě
Řízení záznamů
a preventivní
Z Á K A Z N Í K
B1/2018
opatření
B15/2018
Stanovení a přidělení
Analýza
zdrojů A1/2018
A1/2018
Přezkoumání vedením
Zlepšování
A1/2018
A1/2018

Příloha č.
3
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana
:
A1/2018
Výtisk č. :
1
REGISTR PROCESŮ QMS
Proces - hlavní
Dokument
Vlastník procesu
kontraktační řízení
B4/2018
ved.obch.úseku
nakupování
B5/2018
MTZ
identifikace a sledovatelnost
B5/2018
vedoucí výroby
realizace výroby
B6/2018
vedoucí výroby
hodnocení spokojenosti zákazníka
B10/2018
ved.obch.úseku
Proces - podpůrné
Dokument
Vlastník procesu
monitorování a měření - realizace
B12/2018
ved.výroby
monitorovací a měřící zařízení
B9/2018
pracovník technické kontroly
interní audity
B11/2018
PŘQMS
neshodný produkt
B14/2018
pracovník technické kontroly
opatření k nápravě a preventivní opatření
B15/2018
PŘQMS
analýza údajů
A1/2018
statutární ředitel
zlepšování
A1/2018
PŘQMS
Proces - řídící
Dokument
Vlastník procesu
strategické plánování
A1/2018
statutární ředitel
stanovení organizační struktury
A2/2018
statutární ředitel
plánování procesů
A1/2018
statutární ředitel
řízení dokumentů
B1/2018
PŘQMS
řízení záznamů
B1/2018
PŘQMS
řízení zdrojů
A1/2018
statutární ředitel
přezkoumání vedením
A1/2018
statutární ředitel

Příloha č.
4
PŘÍRUČKA SYSTÉMU MANAGEMENTU
AGMA,a.s.
KVALITY
Strana
:
A1/2018
Výtisk č. :
1
Převodní tabulka Dokumentovaných postupů dle ISO 9000:2015 do Seznamu
dokumentace dle
ISO 9000:2002, Popis postupů.
Dokumentovaný postup pro řízení
Řízení dokumentů a záznamů PP 4.2.1
dokumentů a záznamů B1/2018
Dokumentovaný postup pro výcvik
Výcvik 6.2.2
B2/2018
Dokumentovaný postup řízení údržby
Řízení údržby PP 6.3.3
B3/2018
Dokumentovaný postup pro procesy
Procesy týkající se zákazníka PP 7.2
týkající se zákazníka B4/2018
Dokumentovaný postup pro nakupování
Nakupování PP7.4
B5/2018
Dokumentovaný postup řízení výroby
Řízení výroby PP 7.5.1
B6/2018
Dokumentovaný postup majetek
Majetek zákazníka PP 7.5.4
zákazníka B7/2018
Dokumentovaný postup ochrana produktu
Ochrana produktu PP 7.5.5
B8/2018
Dokumentovaný postup pro řízení
Řízení monitorovacího a měřícího zařízení
monitorovacího a měřícího zařízení
PP 7.6.1
B9/2018
Dokumentovaný postup spokojenost
Spokojenost zákazníka PP 8.2.1
zákazníka B10/2018
Dokumentovaný postup pro interní audity
Interní audity PP 8.2.2
B11/2018
Dokumentovaný postup monitorování a
Monitorování a měření procesů PP 8.2.3
měření procesů B12/2018
Dokumentovaný postup monitorování a
Monitorování a měření produktů PP 8.2.4
měření produktů B13/2018
Dokumentovaný postup pro řízení
Řízení neshodného produktu PP 8.3
neshodného produktu B14/2018
Dokumentovaný postup opatření k
Opatření k nápravě a prevenci PP 8.5
nápravě a prevenci B 15/2018